طلاق خلع، طلاق رجعی و طلاق بائن و رجوع به انه

ارائهخ محتو.ا و مقالات و اخبار کیفری در ایران

طلاق خلع، طلاق رجعی و طلاق بائن و رجوع به انه

۷ بازديد
جدایی رجعی، جدایی خلع و بائن از عامل ها انحلال نکاح و جدا ارتباط زوجیت میان زوجین میباشد و زوجین جهت خاتمه ارتباط زناشویی به طور توافقی یا این که به درخواست زن یا این که مرد از یکدیگر جداگانه میشوند.

از طرفی جدایی رجعی، جدایی بائن و جدایی خلع اشکال زیادی داراست که هرمورد اثر ها و نتیجه ها خاص خویش را دارااست. یکی موضوعات اساسی در‌این خصوص مسئله قابلیت رجوع و برگشت پذیری زوجین به یکدیگر بعداز رخداد جدایی میباشد بدین معنی که در حالتی‌که طلاقی صورت دهد ، آیا زن یا این که مرد می‌تواند از جدایی شکل پذیرفته انصراف دهد و دوباره به عقد نکاح خود بازگردد.

در پی خوا هیم رویت کرد جواب این سوال به مسئله نوع جدایی شکل پذیرفته رابطه داراست و مثلا طلاقی قانونگذار قابلیت بازگشت از طرف مرد را آیتم شناسایی قرار داده میباشد، بموضوع جدایی رجعی بازمی خواهد شد که مبنی بر بر آن مرد میتواند در آن طبق قوانینی از جدایی زوجه پشیمان گردیده و به معاش مشترک بازگردد ،لذا در‌این نوشته‌ی‌علمی برآنیم تا درباره بازگشت در جدایی خلع، رجعی و بائن و… سخن نمائیم.

درپی همدم دفتر کار حقوقی موکل-پشتوانه و مدافع دستمزد موکل باشید:

در‌این مقاله می خوانید:
رجوع و برگشت در جدایی به چه معناست؟
جدایی رجعی یعنی چه؟
حالت بازگشت از جدایی رجعی چیست؟
آیا برگشت از جدایی مستلزم تزویج دوباره میباشد؟
آیا برگشت از جدایی بایستی تصویب خواهد شد؟
روش تصویب بازگشت از جدایی چه‌طور میباشد؟
مجازات عدم تصویب برگشت از جدایی چیست؟
طرز رجوع و برگشت از جدایی ،در جدایی خلع و بائن چه طور اسـت؟
آیا قابلیت رجوع و برگشت پس از جدایی توافقی وجود دارااست؟
دعوی رجوع و برگشت از جدایی به چه نحو میباشد؟
آیا بازگشت از جدایی مطلقا می بایست تصویب خواهد شد؟
در جدایی رجعی زن از چه حقوقی منتفع است؟
برای جدایی خلع زن بایستی چه اقداماتی جاری ساختن دهد؟
آیا مرد در جدایی بائن رجوع و برگشت از جدایی فرمائید؟
رجوع و برگشت در جدایی به چه معناست؟
مضمون‌ رجوع و برگشت در جدایی ،همان طور که اشاره شد به معنای شیمانی زوج در مطلقه نمودن زوجه و رجوع به معاش مشترک و انصراف از جدایی میباشد . واین انصراف در طی زمان توده زن که سه طهر است ممکن میباشد نتیجه ها خواهد شد.

برگشت از جدایی به معنای رجوع و برگشت مرد به معاش مشترک و انصراف از جدایی میباشد.

جدایی رجعی یعنی چه؟
جدایی رجعی یکی اشکال جدایی میباشد که در آن مرد می‌تواند در جمع جدایی رجعی (یعنی زن بایستی به مقطع ۳ ماه که‌این زمان توده می نامند وصلت دوباره ننمائید)به همسر خویش بازگشت کند و این از جدایی در مقابل جدایی بائن که مرد اینگونه حقی ندارد جای دارد. جهت دانلود دادخواست حقوقی به وبسایت دادسمین مراجعه کنید. 

جدایی رجعی چیست؟



جدایی غیابی به چه شکل میباشد

روند درخواست جدایی از طرف مرد

بر اساس ماده ۱۱۴۸ ضابطه مدنی :

((در جدایی برای شوهر در برهه زمانی گردآوری حق برگشت میباشد.))

پس مشخص و معلوم میشود که مرد در زمان گردآوری میتواند از جدایی برگشت کرده و به معاش مشترک با همسر خویش بازگردد و در مقطع جدایی رجعی زن ومرد همچنان زوجین یکدیگر بوده و در شکل فوت هر مورد دیگری از وی ارث خواهد موفقیت.

همینطور در گفت و گو جدایی رجعی مرد ملزم به پرداخت نفقه زوجه در روزگار توده نیز میباشد.

توده جدایی رجعی سه طهر میباشد و در‌این بازه زمانی مرد حق بازگشت از جدایی را خواهد داشت.

حالت رجوع و برگشت از جدایی رجعی چیست؟
تحقیق حالت برگشت از جدایی چیست ؟ همان گونه که اشاره شد در جدایی رجعی که در آن زن بایستی سه طهر جمع نگه دارااست(یعنی ۳ نوبت عادت ماهانه ببیند) ،مرد حق برگشت از جدایی را خواهد داشت و مرد در طی توده میتواند از جدایی بازگشت کرده و به معاش مشترک گشوده خواهد شد.

البته این برگشت به معاش و انصراف از جدایی دارنده قوانینی است که به رسیدگی آن ها خوا هیم پرداخت:

۱-درخواست بازگشت از جدایی بایستی به عزم و مراد مرد باشد و صرفا مراد زن اثرگذار نخواهد خلا.

۲-بازگشت و انصراف از جدایی فقط بایستی در بازه جدایی رجعی(سه طهر )میباشد واقع شود و چنانچه زن مرد بعداز جمع تمایل به معاش مشترک گرفتند بایستی مججدا با یکدیگر تزویج نمایند.

۳-هر عملی یا این که کلامی که نماد رجوع و برگشت از جدایی باشد قادر است دلالتی بر برگشت از جدایی از طرف مرد باشد،مثل اینکه مرد با کلامی یا این که عملی عزم خویش بر اساس بازگشت از جدایی را نشانه دهد.

بازگشت از جدایی می بایست به مراد و عزم مرد باشد و رغبت زن نقشی در آن نخواهد داشت.

آیا بازگشت از جدایی مستلزم وصلت دوباره میباشد؟
نه،برای برگشت از جدایی نیاز به نکاح یا این که وصلت دوباره نمی‌باشد و بازگشت از جدایی از هر لفظی یا این که عملی متفحص می گردد .

آیا رجوع و برگشت از جدایی بایستی تصویب خواهد شد؟
آری ،در شکل تصمیم زوجین مبتنی بر رجوع و برگشت از جدایی این مبادرت می بایست به تصویب رسد ومرد طبق ضابطه باید کاسه یکماه از تاریخ بازگشت مبادرت به تصویب آن نمایید و در صورتی‌که زوج مبادرت به تصویب ننموده باشد به انگیزه عدم تصویب برگشت از جدایی مجازات گردد.

برگشت از جدایی می بایست در دفترخانه ای که صورتجلسه جدایی تهیه گردیده تصویب خواهد شد.

شیوه تصویب رجوع و برگشت از جدایی چه‌گونه میباشد؟
طرز تصویب برگشت از جدایی مرد باید به دفترخانه ای که صورتجلسه جدایی در آن تصویب گردیده مراجعه کرده ودر شکل تصمیم به رجوع و برگشت از جدایی ،صورتجلسه جدایی ابطال گردیده و جدایی به تصویب نمیرسد ودر خصوص زن نیز بایستی در جدایی خلعی ، انصراف به آنچه بخشیده میباشد بنماید.

مجازات عدم تصویب برگشت از جدایی چیست؟
مبتنی بر ضابطه مدد از خانواده در شرایطی که مرد مبادرت به تصویب بازگشت از جدایی نکند ،ضمن الزام او به مجازات عدم تصویب برگشت از جدایی ،به پرداخت جزای نقدی مرتبه ۵ یا این که حبس تعزیری مرتبه ۷ محکوم میشود.

جزای نقدی هم اندازه هشتاد تا صد و هشتاد میلیون ریال و حبس تعزیری از ۹۱ روز تا ۶ ماه خواهد بود.

مجازات عدم تصویب بازگشت از جدایی پرداخت جزای نقدی مرتبه ۵ و حبس تعزیری سکو ۷ است.

روش رجوع و برگشت از جدایی ،در جدایی خلع و بائن چه گونه اسـت؟
درین خصوص می بایست در بین جدایی خلع چیست و مبارات تمایز قائل شوید.


جدایی خلعی



رجوع و برگشت از جدایی خلع : برای بازگشت از جدایی خلعی که در واقع سازه به درخواست زن و به جهت کراهت او از مرد است بایستی زن مهریه خویش را در دوران جمع که در ازای جدایی به مرد بخشیده را مجددا درخواست فرمایید ،لذا در غیر این شکل مرد حق برگشت از جدایی را نخواهد داشت.

در جدایی بائن زیرا زن جمع ندارد ،مشاجره برگشت در جدایی منتفی میباشد و درصورتی که زوجین قصد معاش مشترک را داشته باشند بایستی مبادرت به وصلت دوباره نمایند.

آیا قابلیت و امکان رجوع و برگشت پس از جدایی توافقی وجود دارااست؟
در امر رجوع و برگشت بعداز جدایی توافقی که در پوسته جدایی خلعی یا این که مبارات شکل می پذیرد در جامعه به عنوان جدایی توافقی گزینه شناسایی قرار می‌گیرد. درین راستا باید در بالا نوع جدایی از نوع بائن یا این که خلع را آیتم شناسایی قرار اعطا کرد که‌این اساسی در اصلً در انتهای دادنامه های جدایی درج می شود.

برگشت پس از جدایی توافقی
رجوع و برگشت بعداز جدایی توافقی
در حالتی که جدایی توافقی به طور بائن باشد( یعنی طلاقی که مرد در آن حق برگشت به زن را ندارد)قابلیت و امکان رجوع و برگشت و رجوع برای مرد میسر وجود ندارد ولی به عنوان مثال در‌حالتی که زن در جدایی با بخشیدن مهریه خویش درخواست جدایی کرده‌باشد ،به عبارتی مهریه بخشیده گردیده را مجدداً از مرد درخواست نماید جدایی از بائن به رجعی تبدیل گردیده و مرد حق رجوع و برگشت به زن را خواهد داشت.

در اینجاست که دعوا برگشت در طلاقی توافقی که طرفین در آن توافق کرده اند مطرح گردیده و زوجین میتوانند مجدداً با هم معاش نمایند.

(مطالب پیشنهادی)

هبه چیست

لایحه دفاعیه رد هبه

اما بیان این نکته قابل توجه میباشد که‌این برگشت می بایست در پیش از اتمام گردآوری باشد و زن تا پیش از اتمام توده مهریه بخشیده گردیده خویش را مطالبه کرد و مرد بخواهد آن را پرداخت نماید.

دعوی بازگشت از جدایی به چه نحو میباشد؟



درصورتی که دربین زوجینی که فیمابین آن طلاقی شکل پذیرفته میباشد، اختلافی درباره ی برگشت به تزویج قدیمی شکل پذیرفته باشد، اکثر وقت ها یک کدام از طرفین اقدام به طرح دعوی ثابت بازگشت و یا این که ثابت اتفاق رجوع و برگشت می کند.

التفات چنین دعاوی در جدایی رجعی به هنگامی میباشد که مرد در روز ها توده به زن خود بازگشت کرده است و بعداز فرصت گردآوری منکر این رجوع و برگشت می‌شود و یا این که بالعکس در جدایی رجعی ذکر شده، مرد ادعای رجوع و برگشت در روز ها جمع می کند البته زن منکر رجوع و برگشت از جانب زوج در روز ها گردآوری می شود. فلذا مشاهده می‌گردد داعیه و ثابت حادثه بازگشت هر یک از زوجین می‌توانند باشند.

در جدایی خلع ، مسئله برگشت در اصلً از جانب فرد زوجه متصور میباشد .به این نحو که زوجه اعلام می کند ، از مهریه بخشیده گردیده به زوج در عوض جدایی ، پشیمان شد‌ه‌است و جدایی خلعی را به جدایی رجعی مبدل کرده است.در‌این راستا زوجه بایستی لزوماً مراتب انصراف از عفو وبخشش مهریه را ثابت کند و در غیر اینصورت در‌صورتی‌که قضیه انصراف از عفو وبخشش مهریه را بسکوت واگذارد ، حتی‌در فرض داشتن ارتباط ها جنسی و رجوع به خانه زوج، مبادرت او بمنزله برگشت تلقی نمی‌گردد.

برای مثال علت های زوجه در رجوع و برگشت به مابذل مهریه، همانا مطالبه مهریه درپی خواهد بود چراکه در این حالت حق مطالبه مهریه بخشیده گردیده را مجدداً خواهد داشت.

دعوی ثابت رجوع و برگشت ، جزو دعاوی غیرمالی محسوب می‌گردد و باید در محل اقامت خوانده انجام شود. بعلاوه درصورتی که خواستار پرونده فرد زوجه باشد ، او قادر است در محل اقامت خود اقدام به طرح دعوی کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.