آرشیو دی ماه 1401

ارائهخ محتو.ا و مقالات و اخبار کیفری در ایران

دیه ماه های حرام ، انواع دیه و قوانین ان

۱۰ بازديد
مطابق ضابطه مجازات اسلامی و نیز تعاریف دینی جنس یا این که مبلغی میباشد که به منجر کشتن آدم یا این که نقص عضو به هر کس صدمه چشم میباشد یا این که به جا ماندگان وی پرداخت میشود. همینطور بر پایه ی تعاریف حقوقی دیه کیفر نقدی میباشد که از جنایتکار به عایدی مجنی‌علیه یا این که قائم جایگاه وی گرفته خواهد شد. ترازو دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت رقم خورده‌میباشد. واحد سنجش دیه در آئین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان بقیه آیین‌های آسمانی متعدد میباشد. اگر نیاز به شکوائیه و دادخواست حقوقی مربوط به دیه می باشید به وبسایت دادسمین دانلود فایل حقوقی و اداری مراجعه کنید. 


ماه های حرام


در تعریف و تمجید حقوقی چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام می‌باشند. در‌این چهار ماه -به‌جز برای پشتیبانی- مبارزه کنار نهاده می گردد و دیه ارتقاء می یابد. مقصود از این شغل ساخت‌و‌ساز امنیت برای عده ای میباشد که می خواهند به حج بروند یا این که کسب و کار نمایند و به تندرست به شهر خویش برگردند. این سنت، از پیش از اسلام ارثیه میباشد.


نرخ دیه در اسلام


مبنی بر لحاظ فقه اسلامی، واحد سنجش دیه یک مرد مسلمان، بر پایه ی یکی‌از این شش ترازو ۱۰۰۰ گوسفند، ۲۰۰ گاو، ۱۰۰ شتر، ۲۰۰ دست حله یمنی، ۱۰۰۰ دینار طلا و جواهرات، یا این که ۱۰۰۰۰ درهم نقره گزینش میگردد.



تفاوت دیه زن و مرد

اکثر فق‌ها بر نصف بودن دیه قتل زن نسبت به مرد اجماع دارا هستند و داعیه گردیده که در باب این دستور میان فق‌های شیعه و فق‌های اهل سنت رخداد حیث وجود دارااست. صاحب و مالک جواهر می گوید: گونه های و اختلافی خیر در نص و خیر در فتوا بر نصف بودن دیه زن نسبت به مرد نیست. اجماع بر این دستور قائم میباشد و خبر ها مستفیض یا این که پی درپی نیز در‌این باب وجود داراست بلکه مسلمین بر این دستور متفقند.


فقهای اهل سنت نیز عموماً همین حیث را دارا هستند و آن را تحت عنوان یک فرمان گزینه واقعه نقل کرده‌اند. عبدالقادر عوده در کتاب التشریع الجنائی می گوید: «فق‌ها بر این دستور رخداد دارا‌هستند که دیه زن نصف دیه مرد میباشد».


دیه در کشور‌ایران


در فقه اسلام که مبنای ضابطه مجازات اسلامی در کشور‌ایران میباشد، دیه به قتل یا این که جرح غیر عمدی وابستگی میگیرد، البته در شکل عمد هم ممکن میباشد، البته دم یا این که مجنی‌علیه از قصاص بگذرد و به تصاحب کردن دیه راضی خواهد شد که در این‌حالت قصاص به دیه تبدیل می‌گردد. «قتل عمد موجب قصاص میباشد لکن با رضایت، البته دم و قتل کننده به مقدار دیه کامله یا این که کمتر یا این که زیادتر از آن تبدیل می گردد».



مسئول پرداخت دیه



پرداخت دیه بر عهده شخص تقصیرکار میباشد و در حالتی‌که او فوت کرده باشد از ماترک او پرداخت می شود. ولی امروزه چنانچه که تصادف با خودرو شکل گیرد پرداخت دیه برعهده کمپانی‌های بیمه‌گر می باشد.

همینطور در مواقعی پرداخت دیه کشته‌شدگان را حکومت کشور ایران بر عهده می گیرد مثلا در هنگامی‌که فرد یا این که عده ای در تاثیر ازدحام کشته/زخمی‌شوند یا این که جسد مقتولی در خیابان و اماکن همگانی پیدا گردد و نتوان این قتل را به کسی نسبت بخشید، دیه از بیت‌المال پرداخت میشود و فرقی نمی‌نماید متوفی بر تاثیر قتل عمد مورد قتل واقع شده باشد یا این که قتل غیر عمد. (مثل واقعه رانندگی) در‌صورتی‌که مراجع انتظامی قتل را عمد تشخیص دهند، در صورتیکه تقصیرکار یا این که آدم کش در نزد مراجع قضایی شناخته نشود، ورثه دیه فرد را از دولت اخذ می‌نمایند؛ یا این که در حالتی‌که قتل کننده بعد از مرگش شناسایی خواهد شد، بعد از مرگ قصاص به دیه تبدیل گردیده که بایستی از اموال برجای ما‌نده از او پرداخت گردد و در شرایطی که مالی نداشته باشد از اموال نزدیکترین قبیله او و در صورتی خویشاوندی نداشت یا این که آن ها وسع پرداخت آن را نداشتند، (اعسار آن ها اثبات شد) حکومت پرداخت آن را به دولت واگذار می‌کند.


در مواقعی که بعداز پرداخت دیه از جانب دولت، قتل کننده شناسایی گردد، ملزم میباشد دیه را به بیت‌المال برگرداند. این حکم مشمول عابران پیاده‌ای که از محل ممنوع عبور اشخاص پیاده در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها عبور می‌نمایند و با خودروی دارنده سرعت مجاز واکنش کرده و کشته می شوند و راننده حاضر یا این که متواری شده است، نیست و دیه‌ای به خانواده این تیم از مقتولین وابستگی نمی‌گیرد.


جرائم دربرگیرنده دیه


قتل یا این که جرح یا این که نقص عضو که به صورت خطای محض واقع می شود و آن در صورتی‌که میباشد که جانی خیر قصد جنایت نسبت به مجنی علیه را داشته باشد خیر درصدد اعمال عملی بوده میباشد که مورد قتل واقع شده را بکشد، مانند آن که تیری را به قصد شکاری رها و به فردی عکس العمل نماید و آن فرد کشته خواهد شد.
قتل یا این که جرح یا این که نقص عضو که به صورت خطای مشابه عمد واقع می گردد و آن اگر میباشد که جانی قصد فعلی را که نوعاً باعث جنایت نمی شود داشته باشد.
مواقعی از جنایت عمدی که قصاص در آنها روا وجود ندارد.
موازی ضابطه مجازات، جنایت‌های عمدی و شبه‌عمدی روانی و نابالغ به منزله خطای محض میباشد؛ همینطور درصورتی که فردی کسی را به باور قصاص یا این که به اعتقادوباور مهدورالدم بودن به قتل برساند و این فرمان بر دادگاه اثبات خواهد شد، قتل به منزله خطای مشابه عمد میباشد.


وابستگی دیه به ارث

موازی ضابطه مجازات اسلامی دیه به ارث میرسد. یعنی زمانی فردی کشته گردد و موازی ضابطه، اما دم تقاضای اخذ دیه نمایند، این دیه به مجموع وراث کشته شده به جز فامیل مادری او ارث می رسد آن هم به به عبارتی طرز‌ای که سایر اموال او در بین وراث تقسیم می گردد. این را نیز بدانید که هنگامی چندین نفر در قتلی دست داشته باشند همگی افردی که درین جرم سهیم بوده‌اند در پرداخت دیه نیز سهم دار میباشند و به صورت معادل بایستی سهم خویش را از رقم دیه پرداخت نمایند.


غلیظ شدن دیه

دیه هم ممکن میباشد غلیظ گردد. افزون بر آن در اسلام بعضی جای ‌ها و فرصت‌ها حرمت خاصی دارااست و مسلمان ها حق ندارند در آن مجال و جای به کسی جراحت برسانند و در شکل بروز آن، مشقت بار‌خیس مجازات می گردند و به عبارت حقوقی، جریمه آنان تغلیظ یا این که تشدید می گردد. در ضابطه مجازات این گزینه مشمول ۴ ماه قمری می شود و درصورتی که کسی در یکی‌از ماه‌های رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم دست به جنایت بزند به رقم دیه پرداختی یک‌سوم اضافه میشود. این آیتم درباره تمامی اشکال قتل صحت می‌نماید.


صدمه و فوت در یک ماه


هم اکنون این پرسش مطرح میشود که در‌حالتی که کسی در ماه معمولی صدمه ببیند، ولی در ماه حرام فوت نماید، یا این که برعکس، دیه چطور انتخاب می شود. این گزینه نیز در ضابطه پیش‌بینی گردیده‌است و پرداخت دیه متعلق بدین میباشد که صدمه وارده و فوت هر دو در یک کدام از ماه‌های حرام یا این که در بقاع مکه واقع گردیده باشند. یعنی به صورت نمونه صدمه در ماه رجب وارد آمده و آسیب دیده در به عبارتی ماه فوت نماید؛ به این ترتیب در صورتیکه صدمه وارده در ماه محرم و فوت شخص در ماه صفر ایفا پذیرد، این دستور موجب تغلیظ قرار نمی‌گیرد. البته در حالتی‌که صدمه در ماه ذیحجه وارد آمده و شخص در ماه محرم فوت کرده‌باشد، دیه تغلیظ و تشدید می گردد.


مهلت پرداخت دیه


اینطور وجود ندارد که هنگامی حکم دیه صادر شد، شخص محکوم وقت متعددی برای پرداخت آن داشته باشد بلکه در ضابطه مهلت پرداخت دیه در مورد ها متفاوت از فرصت وقوع قتل مشخص و معلوم گردیده و به ترتیب تحت میباشد‌:
دیه قتل عمد بایستی در کاسه 1سال پرداخت گردد.
دیه قتل مشابه عمد پیاله دو سال محکوم می بایست دیه را بپردازد.
در خطای محض این مهلت به سه سال ارتقاء مییابد.
نکته اینکه این مقطع‌ها رسمی می باشند و در صورتی‌که که طرفین راز تاریخ دیگری توافق نمایند از دید ضابطه منعی ندارد. ولی این را نیز به خیال داشته باشید که در قتل خطای محض، متهم بایستی هر سال یک سوم دیه را بپردازد.


دیه سال ۱۳۹۸ در کشور‌ایران


با اعتنا به ارتقاء نرخ ارز و بها بعضی جنس‌های مشتمل بر پرداخت دیه، بعضی حاشیه ها درخصوص ارتقا شایان توجه نرخ دیه در سال ۱۳۹۸ مطرح شد. این گمانه‌ها با کلام‌های یک کدام از رده‌های قضایی ایران در روز ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۷ نقطه پایان یافت.

در همین مسئله حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، نائب رئیس اولیه قوه قضاییه در کناره جلسه روز دو شنبه مسئولان خوب قضایی در توده خبرنگاران اعلام‌کرد: یک کدام از موضوعاتی که در گردهمایی امروز مسئولان بهتر قضایی مطرح شد مشاجره دیه بود. او خاطر نشان نمود: همان گونه که عموم عزیز اگاهی دارا‌هستند طبق ضابطه مدیریت دستگاه قضایی اولِ هر سال بایستی مبلغ دیه را گزینش و اعلام نماید، [ولی]این سال خیلی از مسئولان ذیربط و نیز مدیر مجموع بیمه مرکزی تقاضا داشتند که‌این گزینش ترازو دیه در جهت تسهیل کارها عموم و تفاهم نامه‌هایی که میخواهند انعقاد نمایند هر چه زودتر اعلام خواهد شد، براین اساس در گرد هم آیی امروز مشاجره دیه آیتم تفحص قرار گرفت.

اژه‌ای درپی به برگزاری نشستی مقدماتی به خواسته انتخاب نرخ دیه در روز قبل با حضور ۱۵ نفر از کارشناسان ذیربط، اذعان کرد: فیض آن جلسه در گردهمایی امروز مطرح شد و نهایتاً مقرر شوید که دیه یک مرد مسلمان در سال نو ۲۷۰ میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام باشد که ولی طبیعتا یک سوم همین مبلغ برای ماه‌های حرام به‌این مبلغ اضافه می‌گردد.

طلاق خلع، طلاق رجعی و طلاق بائن و رجوع به انه

۷ بازديد
جدایی رجعی، جدایی خلع و بائن از عامل ها انحلال نکاح و جدا ارتباط زوجیت میان زوجین میباشد و زوجین جهت خاتمه ارتباط زناشویی به طور توافقی یا این که به درخواست زن یا این که مرد از یکدیگر جداگانه میشوند.

از طرفی جدایی رجعی، جدایی بائن و جدایی خلع اشکال زیادی داراست که هرمورد اثر ها و نتیجه ها خاص خویش را دارااست. یکی موضوعات اساسی در‌این خصوص مسئله قابلیت رجوع و برگشت پذیری زوجین به یکدیگر بعداز رخداد جدایی میباشد بدین معنی که در حالتی‌که طلاقی صورت دهد ، آیا زن یا این که مرد می‌تواند از جدایی شکل پذیرفته انصراف دهد و دوباره به عقد نکاح خود بازگردد.

در پی خوا هیم رویت کرد جواب این سوال به مسئله نوع جدایی شکل پذیرفته رابطه داراست و مثلا طلاقی قانونگذار قابلیت بازگشت از طرف مرد را آیتم شناسایی قرار داده میباشد، بموضوع جدایی رجعی بازمی خواهد شد که مبنی بر بر آن مرد میتواند در آن طبق قوانینی از جدایی زوجه پشیمان گردیده و به معاش مشترک بازگردد ،لذا در‌این نوشته‌ی‌علمی برآنیم تا درباره بازگشت در جدایی خلع، رجعی و بائن و… سخن نمائیم.

درپی همدم دفتر کار حقوقی موکل-پشتوانه و مدافع دستمزد موکل باشید:

در‌این مقاله می خوانید:
رجوع و برگشت در جدایی به چه معناست؟
جدایی رجعی یعنی چه؟
حالت بازگشت از جدایی رجعی چیست؟
آیا برگشت از جدایی مستلزم تزویج دوباره میباشد؟
آیا برگشت از جدایی بایستی تصویب خواهد شد؟
روش تصویب بازگشت از جدایی چه‌طور میباشد؟
مجازات عدم تصویب برگشت از جدایی چیست؟
طرز رجوع و برگشت از جدایی ،در جدایی خلع و بائن چه طور اسـت؟
آیا قابلیت رجوع و برگشت پس از جدایی توافقی وجود دارااست؟
دعوی رجوع و برگشت از جدایی به چه نحو میباشد؟
آیا بازگشت از جدایی مطلقا می بایست تصویب خواهد شد؟
در جدایی رجعی زن از چه حقوقی منتفع است؟
برای جدایی خلع زن بایستی چه اقداماتی جاری ساختن دهد؟
آیا مرد در جدایی بائن رجوع و برگشت از جدایی فرمائید؟
رجوع و برگشت در جدایی به چه معناست؟
مضمون‌ رجوع و برگشت در جدایی ،همان طور که اشاره شد به معنای شیمانی زوج در مطلقه نمودن زوجه و رجوع به معاش مشترک و انصراف از جدایی میباشد . واین انصراف در طی زمان توده زن که سه طهر است ممکن میباشد نتیجه ها خواهد شد.

برگشت از جدایی به معنای رجوع و برگشت مرد به معاش مشترک و انصراف از جدایی میباشد.

جدایی رجعی یعنی چه؟
جدایی رجعی یکی اشکال جدایی میباشد که در آن مرد می‌تواند در جمع جدایی رجعی (یعنی زن بایستی به مقطع ۳ ماه که‌این زمان توده می نامند وصلت دوباره ننمائید)به همسر خویش بازگشت کند و این از جدایی در مقابل جدایی بائن که مرد اینگونه حقی ندارد جای دارد. جهت دانلود دادخواست حقوقی به وبسایت دادسمین مراجعه کنید. 

جدایی رجعی چیست؟



جدایی غیابی به چه شکل میباشد

روند درخواست جدایی از طرف مرد

بر اساس ماده ۱۱۴۸ ضابطه مدنی :

((در جدایی برای شوهر در برهه زمانی گردآوری حق برگشت میباشد.))

پس مشخص و معلوم میشود که مرد در زمان گردآوری میتواند از جدایی برگشت کرده و به معاش مشترک با همسر خویش بازگردد و در مقطع جدایی رجعی زن ومرد همچنان زوجین یکدیگر بوده و در شکل فوت هر مورد دیگری از وی ارث خواهد موفقیت.

همینطور در گفت و گو جدایی رجعی مرد ملزم به پرداخت نفقه زوجه در روزگار توده نیز میباشد.

توده جدایی رجعی سه طهر میباشد و در‌این بازه زمانی مرد حق بازگشت از جدایی را خواهد داشت.

حالت رجوع و برگشت از جدایی رجعی چیست؟
تحقیق حالت برگشت از جدایی چیست ؟ همان گونه که اشاره شد در جدایی رجعی که در آن زن بایستی سه طهر جمع نگه دارااست(یعنی ۳ نوبت عادت ماهانه ببیند) ،مرد حق برگشت از جدایی را خواهد داشت و مرد در طی توده میتواند از جدایی بازگشت کرده و به معاش مشترک گشوده خواهد شد.

البته این برگشت به معاش و انصراف از جدایی دارنده قوانینی است که به رسیدگی آن ها خوا هیم پرداخت:

۱-درخواست بازگشت از جدایی بایستی به عزم و مراد مرد باشد و صرفا مراد زن اثرگذار نخواهد خلا.

۲-بازگشت و انصراف از جدایی فقط بایستی در بازه جدایی رجعی(سه طهر )میباشد واقع شود و چنانچه زن مرد بعداز جمع تمایل به معاش مشترک گرفتند بایستی مججدا با یکدیگر تزویج نمایند.

۳-هر عملی یا این که کلامی که نماد رجوع و برگشت از جدایی باشد قادر است دلالتی بر برگشت از جدایی از طرف مرد باشد،مثل اینکه مرد با کلامی یا این که عملی عزم خویش بر اساس بازگشت از جدایی را نشانه دهد.

بازگشت از جدایی می بایست به مراد و عزم مرد باشد و رغبت زن نقشی در آن نخواهد داشت.

آیا بازگشت از جدایی مستلزم وصلت دوباره میباشد؟
نه،برای برگشت از جدایی نیاز به نکاح یا این که وصلت دوباره نمی‌باشد و بازگشت از جدایی از هر لفظی یا این که عملی متفحص می گردد .

آیا رجوع و برگشت از جدایی بایستی تصویب خواهد شد؟
آری ،در شکل تصمیم زوجین مبتنی بر رجوع و برگشت از جدایی این مبادرت می بایست به تصویب رسد ومرد طبق ضابطه باید کاسه یکماه از تاریخ بازگشت مبادرت به تصویب آن نمایید و در صورتی‌که زوج مبادرت به تصویب ننموده باشد به انگیزه عدم تصویب برگشت از جدایی مجازات گردد.

برگشت از جدایی می بایست در دفترخانه ای که صورتجلسه جدایی تهیه گردیده تصویب خواهد شد.

شیوه تصویب رجوع و برگشت از جدایی چه‌گونه میباشد؟
طرز تصویب برگشت از جدایی مرد باید به دفترخانه ای که صورتجلسه جدایی در آن تصویب گردیده مراجعه کرده ودر شکل تصمیم به رجوع و برگشت از جدایی ،صورتجلسه جدایی ابطال گردیده و جدایی به تصویب نمیرسد ودر خصوص زن نیز بایستی در جدایی خلعی ، انصراف به آنچه بخشیده میباشد بنماید.

مجازات عدم تصویب برگشت از جدایی چیست؟
مبتنی بر ضابطه مدد از خانواده در شرایطی که مرد مبادرت به تصویب بازگشت از جدایی نکند ،ضمن الزام او به مجازات عدم تصویب برگشت از جدایی ،به پرداخت جزای نقدی مرتبه ۵ یا این که حبس تعزیری مرتبه ۷ محکوم میشود.

جزای نقدی هم اندازه هشتاد تا صد و هشتاد میلیون ریال و حبس تعزیری از ۹۱ روز تا ۶ ماه خواهد بود.

مجازات عدم تصویب بازگشت از جدایی پرداخت جزای نقدی مرتبه ۵ و حبس تعزیری سکو ۷ است.

روش رجوع و برگشت از جدایی ،در جدایی خلع و بائن چه گونه اسـت؟
درین خصوص می بایست در بین جدایی خلع چیست و مبارات تمایز قائل شوید.


جدایی خلعی



رجوع و برگشت از جدایی خلع : برای بازگشت از جدایی خلعی که در واقع سازه به درخواست زن و به جهت کراهت او از مرد است بایستی زن مهریه خویش را در دوران جمع که در ازای جدایی به مرد بخشیده را مجددا درخواست فرمایید ،لذا در غیر این شکل مرد حق برگشت از جدایی را نخواهد داشت.

در جدایی بائن زیرا زن جمع ندارد ،مشاجره برگشت در جدایی منتفی میباشد و درصورتی که زوجین قصد معاش مشترک را داشته باشند بایستی مبادرت به وصلت دوباره نمایند.

آیا قابلیت و امکان رجوع و برگشت پس از جدایی توافقی وجود دارااست؟
در امر رجوع و برگشت بعداز جدایی توافقی که در پوسته جدایی خلعی یا این که مبارات شکل می پذیرد در جامعه به عنوان جدایی توافقی گزینه شناسایی قرار می‌گیرد. درین راستا باید در بالا نوع جدایی از نوع بائن یا این که خلع را آیتم شناسایی قرار اعطا کرد که‌این اساسی در اصلً در انتهای دادنامه های جدایی درج می شود.

برگشت پس از جدایی توافقی
رجوع و برگشت بعداز جدایی توافقی
در حالتی که جدایی توافقی به طور بائن باشد( یعنی طلاقی که مرد در آن حق برگشت به زن را ندارد)قابلیت و امکان رجوع و برگشت و رجوع برای مرد میسر وجود ندارد ولی به عنوان مثال در‌حالتی که زن در جدایی با بخشیدن مهریه خویش درخواست جدایی کرده‌باشد ،به عبارتی مهریه بخشیده گردیده را مجدداً از مرد درخواست نماید جدایی از بائن به رجعی تبدیل گردیده و مرد حق رجوع و برگشت به زن را خواهد داشت.

در اینجاست که دعوا برگشت در طلاقی توافقی که طرفین در آن توافق کرده اند مطرح گردیده و زوجین میتوانند مجدداً با هم معاش نمایند.

(مطالب پیشنهادی)

هبه چیست

لایحه دفاعیه رد هبه

اما بیان این نکته قابل توجه میباشد که‌این برگشت می بایست در پیش از اتمام گردآوری باشد و زن تا پیش از اتمام توده مهریه بخشیده گردیده خویش را مطالبه کرد و مرد بخواهد آن را پرداخت نماید.

دعوی بازگشت از جدایی به چه نحو میباشد؟



درصورتی که دربین زوجینی که فیمابین آن طلاقی شکل پذیرفته میباشد، اختلافی درباره ی برگشت به تزویج قدیمی شکل پذیرفته باشد، اکثر وقت ها یک کدام از طرفین اقدام به طرح دعوی ثابت بازگشت و یا این که ثابت اتفاق رجوع و برگشت می کند.

التفات چنین دعاوی در جدایی رجعی به هنگامی میباشد که مرد در روز ها توده به زن خود بازگشت کرده است و بعداز فرصت گردآوری منکر این رجوع و برگشت می‌شود و یا این که بالعکس در جدایی رجعی ذکر شده، مرد ادعای رجوع و برگشت در روز ها جمع می کند البته زن منکر رجوع و برگشت از جانب زوج در روز ها گردآوری می شود. فلذا مشاهده می‌گردد داعیه و ثابت حادثه بازگشت هر یک از زوجین می‌توانند باشند.

در جدایی خلع ، مسئله برگشت در اصلً از جانب فرد زوجه متصور میباشد .به این نحو که زوجه اعلام می کند ، از مهریه بخشیده گردیده به زوج در عوض جدایی ، پشیمان شد‌ه‌است و جدایی خلعی را به جدایی رجعی مبدل کرده است.در‌این راستا زوجه بایستی لزوماً مراتب انصراف از عفو وبخشش مهریه را ثابت کند و در غیر اینصورت در‌صورتی‌که قضیه انصراف از عفو وبخشش مهریه را بسکوت واگذارد ، حتی‌در فرض داشتن ارتباط ها جنسی و رجوع به خانه زوج، مبادرت او بمنزله برگشت تلقی نمی‌گردد.

برای مثال علت های زوجه در رجوع و برگشت به مابذل مهریه، همانا مطالبه مهریه درپی خواهد بود چراکه در این حالت حق مطالبه مهریه بخشیده گردیده را مجدداً خواهد داشت.

دعوی ثابت رجوع و برگشت ، جزو دعاوی غیرمالی محسوب می‌گردد و باید در محل اقامت خوانده انجام شود. بعلاوه درصورتی که خواستار پرونده فرد زوجه باشد ، او قادر است در محل اقامت خود اقدام به طرح دعوی کند.